کد مطلب:234496 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:208

خوراکهای مرکب
یعنی خوراكهای مختلفی كه برای شخص مضر می باشد در این باره امام علیه السلام می فرمایند: من به خلیفه، سفارش اكید می كنم كه از خوردن ماهی و تخم مرغ در یكبار پرهیز كند، زیرا تركیب این دو غذا در معده با هم جهازهای هاضمه را دچار رنج خواهد كرد و مقدمات بیماری نقرس، قولنج، بواسیر و درد دندان را فراهم خواهد آورد.

من به خلیفه سفارش می كنم كه: شیر را با «نبیذی» كه اهل نبیذ از خوردنش باك ندارند یك جا ننوشد، زیرا شرب نبیذ، نقرس و برص به بار می آورد باز هم به خلیفه توصیه می كنم كه از افراط در خوردن پیاز، خودداری كند زیرا مصرف پیاز زیاد رنگ نشاط و شادی را از چهره می برد و سایه ای غم انگیز در سیما می نشاند و از خوردن گوشتهای قورمه شده شور و ماهیهای شور پس از عمل فصد و حجامت خودداری كند زیرا موجب بیماریهای برص و سفیدكهای روی پوست می شوند.

خوردن قلوه و جهازات درونی گوسفند مانند سیرابی و شیردان درست نیست، چون این نوع خوراكها برای مثانه زیان بخش می باشد.

من به خلیفه یادآور می شوم كه با شكم سیر حمام نگیرد چون سبب



[ صفحه 100]



تولید قولنج می شود و استحمام پس از خوردن گوشت ماهی با آب سرد جایز نیست، چون این كار با خطر فلج شدن توأم است.

شب هنگام بالنگ نخورید زیرا بالنگ در شب روی چشم ها اثر نامطلوب می گذارد و مردمك دیده را به عارضه حول (دور بینی) تهدید می كند.

به زن حائض نزدیك نشوید چون این عمل فرزند سالمی به بار نخواهد آورد وقتی از عمل جماع فارغ شدید ادرار كنید زیرا حبس منی و ادرار در مجرا تولید سنگ مثانه می كند.

پشت سر هم جماع نكنید چون این عمل فرزند شما را به جنون می كشاند، از افراط در خوردن تخم مرغ بپرهیزید زیرا این افراط، كبد را از عمل منظم باز می دارد و در سر معده بادهای زیان بخشی به وجود می آورد.

شكم را از تخم مرغ پخته پر نكنید تا به تنگی نفس و عارضه نفخ (باد كردن شكم) دچار نشوید افراط در خوردن انجیر زیان آور است، آنان كه پس از خوردن شیرینی یا غذاهای گرم آب سرد می نوشند به زودی دندانهای خود را از دست خواهند داد.

و كسانی كه در مصرف گوشت گاو و شكار زیاده روی می كنند، به اختلال مشاعر و بهت زدگی دچار خواهند شد و این اشخاص به مرض فراموشی و كند ذهنی مبتلا خواهند شد.



[ صفحه 101]